pátek 2. listopadu 2012

Jak by měly senioři sportovat?


Nenechte se odradit přibývajícími lety a přestože s věkem ubývá svalové hmoty, neznamená to, že se pohybu máte vyhýbat. Naopak, velmi důležitý je i v seniorském věku. Je však třeba vědět, jak na to, abyste svému tělu neudělali medvědí službu.

Pokud člověk podcení některé své zdravotní problémy, aktuální zdravotní stav i věk a přecení své síly a schopnosti, důsledkem může být i poškození pohybového či srdečně-cévního aparátu.
Nejrozumnější je proto poradit se s odborným lékařem v případě, že trpíte nějakým onemocněním, nebo s tělovýchovným lékařem, který zváží váš zdravotní stav a možnosti a poradí vám, jak co nejvhodnější sportovat, aby vám pohyb pomohl a neuškodil.

Důležitá je pravidelnost

Pokud vás například bolí klouby, neznamená to, že je třeba přestat se hýbat. Naopak, ztuhlé klouby je třeba rozhýbat, opět se však s ohledem na váš aktuální zdravotní stav poraďte s lékařem. 
Vynikající je například plavání - tělo je totiž ve vodě nadlehčováno, takže klouby netrpí, jako například při běhu, zvláště po tvrdém povrchu.
Ve vyšším věku je důležité i to, abyste se pohybu věnovali pravidelně. V kombinaci s racionální stravou tak můžete docílit i úbytek hmotnosti, což prospěje vašemu kardiovaskulárnímu systému či kloubům. Při plavání však nepřetěžujte krční páteř - stává se to zejména tehdy, pokud plavete například prsa a hlavu máte dlouhý čas nad vodou v nepřirozeném záklonu.
Buďte opatrní při plavání v termálních vodách - může to být nebezpečné, pokud máte například potíže se srdečně-cévním systémem. Rizikem může být i plavání v chladné vodě.

Kolo či rotoped?

Cyklistika posiluje srdečně-cévní systém, a také je vhodné k redukci hmotnosti.Pro seniory je možná vhodnější stacionární kolo, mohou tak eliminovat riziko pádu a následných zranění. Opět se však nejprve poraďte s lékařem, tato doporučení nelze paušalizovat. Lékař musí vyšetřit váš pohybový aparát a srdečně-cévní systém a následně vzít v úvahu aktuální zdravotní stav.
Nordic walking - nejste si jisti, o jakou fyzickou aktivitu jde? Určitě jste už viděli lidi, kteří chodí na procházky s hůlkami podobnými lyžařským. Jde o tzv..severskou chůzi a její výhodou oproti obyčejné je to, že aktivně zapojujete celé tělo a několik svalových skupin naráz
Základem zdravé chůze jsou pravidelné procházky po měkkém podloží v obuvi z materiálu Duflex. K dostání je obuv DUX v několika provedeních. Měkkost materiálu vždy zaručuje vhodnou stimulaci plosky, vazů a šlach na noze.

Žádné komentáře:

Okomentovat